Tuesday, January 8, 2013

~wahai kau yang bernama perempuan~

wahai kau yang bernama cinta...
tahukah akan kau,
telah banyak orang terluka kernamu..
tahukah akan kau,
telah banyak nyawa melayang kernamu..
tahukah kernamu,
telah banyak airmata tertitis kernamu..
tahukah kernamu,
telah banyak hati yang kau patahkan

duhai hati,
kenapa kau begitu rapuh?
sedang kau tahu cinta itu pedih.
sedang kau tahu, sedu yang kau dapat.
sedang kau tahu, dunia kan beda selepas kau kenal cinta..

duhai lelaki,
tahukah akan kau,
pabila tiba satu saat,
perempuan yang kau lepaskan akan rasa sangat sakit.
ia cuma bila perempuan itu melihat kau bersama perempuan yang baru.

terasa tidak adil,
bila kita sayang bersama, cinta bersama, berpisah bersama...
tapi,
sentap bila tiba waktu aku tahu kau telah punya yang lain.
begitu mudah kau melupa.

maaf.
 aku bukan mesin membaca hati.
juga kotak fikiran.

tapi aku cuma perempuan,
yang ada rasa sayang,
yang ada rasa hormat,
yang sentiasa ada rindu,
yang sentiasa ingin dimanja, dibelai, diberi perhatian itu..
dan yang paling aku puja,
rasa cinta menebal.

orang bilang perempuan itu ibarat kerak nasi, bukan?
andai direndam lambat laun akan lembut.

tapi pernah kau tahu,
hati perempuan yang telah terluka ibarat kayu penuh selumbar.
hanya kerana kau, yang bernama lelaki,
aku, sering merasa pedih.
sakit menyucuk.
pernah kau rasa itu?

kau kan lelaki.
mana bisa kau rasakan pedih itu.
kau kan lelaki.
begitu mudah kau membuang.
kau kan lelaki.
tiada pernah kau bertanya.

perpisahan..
andai kau tanya dari pintu ke pintu,
aku yakin.
tidak akan ada seorang pun yang mampu hatinya berpisah.
sebelum kau ucap kata pisah,
pernah kau fikir apa akan perempuan itu fikir?

tidak..
kau tentu tak tahu yang ini..
jadi biar aku berterus terang.
perempuan akan rasa dia yang salah.
dia yang buruk.
layanan yang tiada kepuasan.
hormat yang kurang.
betah berpanjangan.
ego ke langit.
degil ke laut.

ada pernah kau fikir bila yang namanya perempuan perlu berfikir,
duit hari ni nak buat makan ke, nak buat topup ke,nak buat beli buku ke,
nak beli beg ke, kasut ke, 
atau....
simpan saja duit ni.
nanti boleh bagi hadiah buat yang tersayang.
lelaki raja hati.

ada pernah?
sudah tentu jawapannya tiada.

ada pernah kau yang bernama lelaki, 
dalam doa seharian,
apa yang paling banyak kali diulang?
muka tiada malu meminta pada tuhan?
setiap waktu.
ada?

biar aku terangkan.
dalam doa yang namanya perempuan,
tidak pernah sekali perempuan itu lupa untuk ayat ini
"ya Allah ya tuhanku, kau peliharalah dia cinta hatiku.
 kau tutupkanlah pandangan matanya pada perempuan lain..
kau jauhkanlah pandangan perempuan lain padanya.
kerana hanya dia yang aku inginkan,
tanpa pernah aku melihat kekurangannya.
biarkanlah aku di hatinya,
dan dia di hatiku.
jangan lah kau muncul kan sesiapa antara kami."

ada pernah walau sekali, kau bermohon sebegini?
aku yakin, tiada.

wahai kau yang bernama hati, sabarlah akan engkau.
wahai kau yang bernama iman, teguhlah akan engkau.
wahai engka yang bernama cinta, berhentilah dari menyakiti.
wahai engkau yang bernama rindu, pergilah terbang dari sini.

wahai engkau yang bernama perempuan,
tiada perlu kau tangisi.
dia yang rugi.
dia yang hilang.
dia yang kosong.
bukan kau.
kerana dia kosong, maka dia mencari yang lain.
sedang dalam diri kau penuh dengan dia, 
tapi dia bazirkan.
ya, dia yang rugi..

senyumlah, wahai kau yang bernama perempuan..


0 comments:

Related Posts with Thumbnails